25 Eylül 2021
  1. Anasayfa
  2. Diğer
  3. BURSA'DA ULAŞIM

BURSA'DA ULAŞIM

BURSA'DA ULAŞIM

Neden Ulaşım ?

Günlük yaşantımızın vazgeçilmez bir parçası olarak görülen ulaştırma sistemi; ekonomik ve sosyal girdileriyle toplumu sürekli etkileyen bir yapıya sahiptir. İnsanlığın dönüm noktalarından biri olarak kabul edilen tekerleğin bulunmasıyla insanlar; sırtta ve hayvanla taşıdığı yükü önce kaldıraçlarla daha sonra da çok basit de olsa bir araca yüklemeyi başarmış, böylece bir noktadan diğer bir noktaya çabuk, kolay ve daha çok taşır hale gelmiştir.
Türkiye’nin, mevcut dünya ekonomisi içerisindeki yeri ve hedefleri açısından, gerek ithalat ve gerek ihracat olarak dış ticaretinin önemi tartışma götürmez bir gerçektir. Müşterilerin ihtiyaçlarına zamanında cevap vermek için en önemli araçlardan biri lojistik olarak karşımıza çıkmaktadır. Lojistiğin işletmelere sağladığı en temel hizmet, doğru ürün ve hizmeti doğru yere, doğru zamanda ve uygun şartlarda ulaştırmaktır.

Dünya'da Ulaşımın Durumu

21. yüzyılda karayolu ulaşımı dünya genelinde ülkeler arasında taşıma işlemleri içinde en çok kullanılanı olmaktadır. Özellikle de İkinci dünya savaşından sonra gelen motorlu kara taşıtları yapımı ve sonrasındaki gelişmeler ile kara yolu taşımacılığı önemli bir yeri almaktadır. Günümüzde de gelişmiş ülkeler de dâhil olmak üzere kara yolu taşımacılığı, uluslararası kara yolu taşımacılığının yüzde 50 ile 75’ini eşya üzerinden yüzde 70 ile 95’ini ise yolcu taşımada kullanmaktadır. Karayolunun bir diğer önemi ise ulaştırma konusundaki sisteminin coğrafi elverişliliğe göre olan esnekliğidir. Yani, diğer ulaştırma sistemleri olan hava ve deniz ulaşımının katkısına ihtiyaç duyulmadan gerçekleşecek olan taşıma “kapıdan kapıya” denilen taşımacılık ile iletilebilme kolaylığı sağlar. Bunun yanında karayolu taşımacılığının en önemli avantajı olarak ucuz olan maliyetidir. Maliyetinin düşüklüğü ise daha çok kısa ve orta mesafeler içinde gidebilmesine bağlı olmaktadır.

Bursa'da Ulaşım

Bursa, kara ve deniz ulaşımından en geniş şekilde yararlanabilen, hava ulaşımında gelişme potansiyeli olan bir ildir. İlin coğrafi ve tarihsel konumu, ülkenin önemli ve gelişmiş merkezlerine yakınlığı, ulaşım alternatiflerinin gelişmesini sağlamıştır. Şehirde yaz ve kış turizminin bir hayli gelişmiş olması, ulaşımdaki kalite ve konforun da artmasına neden olmuştur. Sanayi, ticaret ve tekstilde Türkiye’nin en önde gelen şehirleri arasında yer alan Bursa, ulaşımda da her geçen gün çağ atlayarak bu alanda Türkiye’nin öncü şehirlerinden olmuştur.

Bursa, İstanbul ve İzmir illeri arasında bir köprü gibidir. Bu köprü  (Otoyol 5, İstanbul ve İzmir'i birbirine bağlayan otoyoldur. Otoyol, 4 Ağustos 2019'da tamamıyla hizmete girdi. Osmangazi Köprüsü, otoyolun en önemli geçişlerinden birisidir. Projenin ana amacı, mevcut devlet yollarındaki trafik yoğunluğunu azaltmak, zaman tasarrufu sağlamak ve otoyolun geçeceği bölgelerin gelişimine katkıda bulunmaktır.) otoyolu ve  (D-200, Çanakkale'de başlayan ve Erzincan ilinin Refahiye ilçesinde son bulan bir karayoludur. Türkiye'nin en uzun karayollarından biri olan D-200, Türkiye'nin başkenti Ankara ile Türkiye'nin dördüncü büyük şehri olan Bursa'dan geçer. İki şehrin ana caddelerinden biridir.) karayoludur. Bursa'daki otoyollar  ve  'dir.(O22, Bursa Çevre Otoyolunun doğu kısmıdır ve Sivrihisar-Bursa Otoyolunun bir parçasıdır.
Şehir içi ulaşım ise BURULAŞ'a aittir. Bursa'da çok sayıda belediye otobüsü, halk otobüsü minibüs, dolmuş ve taksi bulunur. Otobüs, tramvay ve metroda ücretler Bursa kart adı verilen manyetik kartla tahsil edilir.
Uluslararası anlamda en yaygın kullanılan taşıma türü, denizyolu taşımacılığıdır. Denizyolu taşımacılığı, taşıma türleri arasında en düşük maliyetli ve güvenli olanıdır. Çok büyük miktardaki ürünler ile konteynerlenebilen ürünler denizyolu ile taşınır. Türkiye hem jeopolitik hem de coğrafi konum itibarı ile deniz taşımacılığına çok uygun olmasına rağmen bu avantajlarını tam olarak kullanamamaktadır.
Bursa kıyıları Türkiye’nin 4. büyük kentsel yerleşmesine ev sahipliği yapmaktadır. Ayrıca Bursa, İstanbul ve İzmir’den sonra Türkiye kıyılarındaki en büyük 3. şehirdir. Türkiye’nin en önemli münferit ve örgün sanayi alanları kıyı arka alanında yer almaktadır. Bu nedenle, Bursa ili kıyılarında çok sayıda kıyı yapıları ve özellikle ulaştırma kıyı yapısı bulunmaktadır. Özellikle Gemlik Körfezinde önemli liman tesisi yer almaktadır.
İthalat ve ihracatta temel ulaştırma modu olarak kullanılan limanlar, Gemlik Limanlar Bölgesinde toplanmıştır. Bu bölgede Borusan, Roda, Gemlik Gübre ve Gemport olmak üzere toplam 4 adet liman işletmesi, 1 adet akaryakıt iskelesi ve 1 adet şamandıra yer almaktadır.

Borusan Limanı, 1984 yılından bu yana faaliyet göstermektedir. Toplam 1 338 m yanaşma yeri uzunluğu olan limanda maksimum su derinliği -14,5 m’dir. 6 adet yanaşma yeri vardır. Çok yönlü hizmet veren liman, toplam 360 000 m² (280 000 m² gümrüklü ve 80 000 m² gümrüksüz) alanda 2 ayrı terminalden oluşmaktadır. 2009 yılında 450 m rıhtım uzatılması yatırımı yapılmıştır. Yeni hizmete açılan terminalde konteyner ve araç, mevcut terminalde ise genel kargo yükleri elleçlenmektedir. 2013 senesinde 1 717 adet gemiye hizmet verilmiştir. 5 ve 6 no.lu rıhtımlarda 10 000 TEU ve üzerindeki kapasiteli gemilere, 1-2-3 ve 4 no’lu rıhtımlarda ise 50 000 DWT’a kadar olan gemilere hizmet verilebilir. Ro-Ro operasyonları için kullanılan alan yaklaşık 70 000 m²’dir. 360 000 m² alan üzerine kurulu limanda faaliyet konusu dökme yük, genel kargo, konteyner ve Ro-Ro yükleridir. Liman girişi 2 şeritli ve 10 m, çıkışı 2 şeritli ve 10 m olmak üzere toplam 20 m’dir.
1992 yılında 652264 m² alan üzerine kurulmuş Gemport Limanı’nda toplam 950 m yanaşma yeri uzunluğu olan limanda maksimum su derinliği -36 m’dir. Limanda 300000 m² gümrüklü alan (açık), 5500 m² ambar (yarı açık), 6000 m² antrepo (kapalı), çok katlı araç parkı (4000 araç kapasiteli) ve 5000 m² ekipman park alanı mevcuttur. Limanda konteyner, genel kargo ve Ro-Ro yükleri elleçlenmektedir. Faaliyet konusu yüklerden dökme yük hâlihazırda elleçlenmemektedir. Genel yük hareketine bakıldığında, %80 oranında 20’lik ve 40’lık konteyner yükü elleçlenmektedir. Yurtdışına birçok limana uğrak yapan gemi servisleri gelmektedir. Limanın 2 giriş 2 çıkış olmak üzere 4 şeritli tek kapısı vardır.
Gemlik Gübre (Yılyak A.Ş.) Limanı’nda toplam liman sahası 219500 m², maksimum su derinliği -15 m olan yanaşma yerlerinin toplam uzunluğu ise 1200 m’dir. 40000 GT’lik gemilerin yanaşması için planlanmıştır. Limanın faaliyet konusu yükleri dökme yük, genel kargo ve sıvılaştırılmış gaz yüklerdir. Limanda ağırlıklı olarak üre gübresi, amonyum bileşikleri ve taş kömürü yüklerinin elleçlenmesi yapılmaktadır. Gemlik Gübre Limanı, bir tesis limanı olup, tesis alanında bulunan fabrikaya hizmet vermektedir. Gemlik Gübre Limanı, gübre ve amonyak, ithalat-ihracatında ve sevkiyatlarında kullanılmaktadır.
2007 yılında inşaatı tamamlanan limanda maksimum su derinliği -12,5 m olan toplam 1 100 m uzunluğunda yanaşma yeri bulunmaktadır. 100000 m²’si açık ve 10000 m²’si kapalı olmak üzere toplam 110000 m² gümrüklü alan mevcuttur. Ayrıca limanda 1000 m² ekipman park alanı bulunmaktadır. 2013 yılında 16000 m² deniz dolgusu liman geri sahasına dâhil olmuştur. Yılda 1000 gemi kabul kapasitesi olan limanda her türlü dökme yük, orman ürünleri, tekerlekli araç ve proje malzemeleri gibi özel yükler ve konteyner elleçlenmektedir
Limana karayoluyla genelde Bursa, Eskişehir, Kütahya, Bilecik illerinden yılda yaklaşık 400 000 tona yakın yük yüklenmek üzere taşınmaktadır.
BP İskelesi’nin boyu 65 m olup, aynı anda sadece 1 gemi yanaşma kapasitesindedir. İskeleden madeni yağ ve akaryakıt tahliyesi yapılmakta olup, 2008 yılında toplam 73 gemi hareketi olmuştur. 2009 yılında toplam 81 gemi hareketi olmuştur.
MKS Boru Hattı ve Şamandıra Sistemi, denizden şamandıraya monte edilmiş hortum vasıtası ile sıvı yük tahliyesi yapılmaktadır. 6000 m³ sıvı yük elleçlemesine ve yılda 15 gemi kabul kapasitesine sahiptir. İskele ve rıhtımı bulunmamaktadır.

image description

Anıl Burak Bektaşoğlu

0 Yorum Yapılmış

Yorum Yap

https://inovatifbakis.com.tr/assets/